sobota, 8 lipca 2017

Nightwish - "Élan".

Dziś wpadłam na pomysł zaprezentowania fińskiej grupy muzycznej, której utworów słucham już od dosyć dawna. Gatunkowo można ją przyporządkować do wielu kategorii. Dwie z nich to metal symfoniczny oraz gothic metal (metal gotycki). Chodzi mi o zespół Nightwish, czyli po polsku wieloznaczne i jakże romantyczne "nocne życzenie". Grupa powstała w 1996 roku, a jej założycielem i autorem tekstów jest Tuomas Holopainen. Zespół kilkukrotnie zmieniał wokalistkę, a obecnie jest nią Holenderka Floor Jansen. Myślę, że sprawdza się dobrze. Utwór, który chciałabym dzisiaj omówić, pochodzi z najnowszego albumu "Endless Forms Most Beautiful" i jest zatytułowany "Élan". Właśnie w nim wokalem wiodącym jest wymieniona Floor Jansen. Jej głos jest moim zdaniem niezwykle nastrojowy i znakomicie wpasowuje się w klimat metalu gotyckiego. Skąd wzięła się nazwa piosenki ? Otóż poszperałam w Wikipedii i okazuje się, iż Élan to niewielka mieścina we Francji, w departamencie Ardeny. Może więc wybór takiego tytułu utworu jest nieprzypadkowy ? Élan liczy sobie ... prawie 80 mieszkańców (dane z roku 1990). Według mnie jest to celowe nawiązanie do niszowości muzyki oraz chęć trafienia do ludzi prostych, których porwie i zafascynuje ten gatunek.

Z wypowiedzi Tuomasa Holopainena jako lidera grupy Nightwish wynika jednakże, iż inspiracje do piosenki czerpał on z fińskich opowieści o opuszczonych rejonach całego kraju. Czyli mogłam się pomylić w poprzedniej interpretacji ? Sądzę jednak, że coś w niej jednak było na rzeczy. Ta zbieżność nazw nie może być w mojej opinii dziełem przypadku. Mogę także powiedzieć, iż przedstawienie w teledysku ludzi starszych przy ciężkiej pracy jest swoistym hołdem im złożonym. Są oni jak najbardziej prości, więc i nieskażeni recenzorskimi opiniami. Ich reakcje na dźwięki utworu "Élan" są pozytywnym zaskoczeniem, niekłamanym zainteresowaniem, a nawet w scenie finalnej dobrze się przy niej bawią, tańcząc i reagując spontanicznie. Czyli powstała nam nowa grupa fanów gotyckiego metalu ? Może i tak ;) W każdym bądź razie przekaz wideoklipu jest dla mnie jasny: chęć dotarcia do nowych odbiorców, sprawdzenia reakcji i może pozostania w ich sercach ? Bo jeśli o mnie chodzi, to z całą pewnością będę traktowała zespół Nightwish jako jeden z ulubionych :) Bardzo mi się podoba metal gotycki, ponieważ jest to muzyka porywająca, a sam zespół wykonuje ją po prostu mistrzowsko. Warto więc obejrzeć teledysk "Élan" i ocenić, czy nam się spodoba taka konwencja. Zapraszam:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz